ПУБЛІЧНА ІНФОРМАЦІЯ
ПОЛОЖЕННЯ ПРО ОРГАНІЗАЦІЮ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ З ЗАСТОСУВАННЯМ ДИСТАНЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ НАВЧАННЯ В КОМУНАЛЬНОМУ ЗАКЛАДІ «ХАРКІВСЬКИЙ ФАХОВИЙ ВИЩИЙ КОЛЕДЖ МИСТЕЦТВ» ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ РАДИ
1. ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ
1.1. Положення про організацію освітнього процесу із застосуванням дистанційних технологій навчання в Комунальному закладі «Харківський фаховий вищий коледж мистецтв» Харківської обласної ради (далі – Положення) визначає основні засади організації освітнього процесу з використанням технологій дистанційного навчання та/або організацію навчання в дистанційній формі за певних умов (карантинні обмеження, воєнний стан тощо) в Комунальному закладі «Харківський фаховий вищий коледж мистецтв» Харківської обласної ради (далі – Коледж).
1.2. Положення розроблене відповідно до:
- Закону України «Про освіту» від 05 вересня 2017 року №2145-VIII (зі змінами та доповненнями);
- Закону України «Про фахову передвищу освіту» від 06 червня 2019 року №2745-VIII (зі змінами та доповненнями);
- Рекомендацій щодо організації поточного, семестрового контролю та атестації здобувачів фахової передвищої та вищої освіти із застосуванням дистанційних технологій навчання (Лист МОН України № 1/9-249 від 14 травня 2020 року) та інших нормативно-правових актів чинного законодавства України та нормативних актів Коледжу;
- Положення про організацію освітнього процесу у Комунальному закладі «Харківський фаховий вищий коледж мистецтв» Харківської обласної ради.
1.3. Дистанційна форма здобуття фахової передвищої освіти – це індивідуалізована форма здобуття освіти, яка реалізується в основному за опосередкованої взаємодії віддалених один від одного учасників освітнього процесу в спеціалізованому освітньому середовищі, що функціонує на базі сучасних психолого-педагогічних та інформаційно-комунікаційних технологій.
Організація освітнього процесу з застосуванням дистанційних технологій навчання – це організація навчання, за якої освітній процес реалізується із використанням інформаційно-комунікаційних технологій, що забезпечують взаємодію учасників освітнього процесу на відстані, навчання, контроль знань, консультації, перевірка завдань, обговорення матеріалу та оцінювання відбуваються за допомогою електронних ресурсів і мережевих сервісів (зокрема Zoom, Google Meet, сервісні вебсервіс Google Classroom, Microsoft Teams тощо).
1.4. Завданням освітнього процесу із застосуванням дистанційних технологій навчання є забезпечення здобувачам фахової передвищої освіти можливості реалізації конституційного права на здобуття освіти за умов, коли здобувач освіти не може відвідувати очно заклад освіти через стан здоров’я, проживання чи перебування за кордоном, на тимчасово окупованій території України, а також у разі надзвичайних ситуацій природного або техногенного характеру, ведення бойових дій, коли існує загроза життю учасникам освітнього процесу.
1.5. Освітній процес із застосуванням дистанційних технологій навчання здійснюється відповідно до освітньо-професійних програм та має забезпечувати виконання здобувачами освіти індивідуальних навчальних планів та стандартів фахової передвищої освіти.
1.6. Основні терміни Положення та їх визначення.
Асинхронний режим – взаємодія між суб’єктами дистанційного навчання, під час якої учасники взаємодіють між собою із затримкою у часі, застосовуючи при цьому електронну пошту, форум, соціальні мережі тощо.
Вебресурси навчальних дисциплін (програм), у тому числі дистанційні курси, – систематизоване розміщення навчально-методичних матеріалів, необхідних для опанування навчальної (-их) дисципліни (-и) (програм), яке доступне через глобальну мережу Internet із застосуванням браузера та/або інших програмних продуктів.
Вебсередовище дистанційного навчання – це інтегрована система вебресурсів (сайтів, платформ, хмарних сервісів), яка забезпечує створення, розміщення, доступ, управління та контроль результатів навчальної діяльності здобувачів освіти в дистанційному форматі, взаємодію суб’єктів освітнього процесу із застосуванням елементів дистанційного навчання.
Дистанційний формат навчання – сукупність організаційних, інформаційно-комунікаційних технологій та методик викладання, які передбачають здобуття освіти без фізичної присутності здобувачів у Коледжі з використанням синхронного режиму – при якому здобувачі освіти працюють разом з педагогічними працівниками закладу наживо, використовуючи засоби та технічні рішення зв’язку в реальному часі, дотримуючись встановленого навчальним закладом розкладу занять.
Дистанційні технології навчання – комплекс освітніх технологій, які включають: освітні, інформаційно-комунікаційні, психолого-педагогічні та інші засоби, що надають можливість реалізувати освітній процес у закладі освіти.
Інформаційно-комунікаційні технології дистанційного навчання – технології створення, накопичення, зберігання та доступу до вебресурсів (електронних ресурсів) навчальних дисциплін (програм), а також забезпечення організації і супроводу освітнього процесу за допомогою спеціалізованого програмного забезпечення та засобів інформаційно-комунікаційного зв’язку.
Психолого-педагогічні технології дистанційного навчання – система засобів, прийомів, послідовного здійснення кроків, яка забезпечує виконання завдань навчання, виховання і розвитку особистості.
Синхронний режим – взаємодія між суб’єктами дистанційного навчання, під час якої всі учасники одночасно перебувають у вебсередовищі дистанційного навчання (чат, аудіо- та відеоконференції, соціальні мережі тощо).
Система управління вебресурсами навчальних дисциплін (програм) – програмне забезпечення для створення, збереження, накопичення та передачі вебресурсів, а також для забезпечення авторизованого доступу суб’єктів дистанційного навчання до цих вебресурсів.
Система управління дистанційним навчанням – програмне забезпечення, призначене для організації освітнього процесу та контролю за навчанням через Інтернет та/або локальну мережу.
Суб’єкти дистанційного навчання – особи, які навчаються (здобувачі освіти), та особи, які забезпечують освітній процес за дистанційною формою навчання (педагогічні працівники, методисти тощо).
Технології дистанційного навчання – комплекс освітніх технологій, включаючи психолого-педагогічні та інформаційно-комунікаційні, що надають можливість реалізувати процес дистанційного навчання у закладі освіти.
2. РЕАЛІЗАЦІЯ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ ІЗ ЗАСТОСУВАННЯМ ДИСТАНЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ НАВЧАННЯ
2.1. В умовах воєнного стану, надзвичайної ситуації або надзвичайного стану в Україні чи окремих її місцевостях, оголошених у встановленому порядку (особливий період), освітній процес у Коледжі може здійснюватися шляхом впровадження навчання із застосуванням дистанційних технологій навчання та/або в змішаному форматі.
Освітній процес із застосуванням дистанційних технологій навчання запроваджується на певний період часу згідно з чинним законодавством та вводиться в дію наказом директора Коледжу за погодженням із Педагогічною радою.
2.2. Реалізація освітнього процесу із застосуванням дистанційних технологій у Коледжі здійснюється з дотриманням вимог законодавства про освіту, захисту персональних даних, принципів академічної доброчесності, а також санітарних правил і норм (щодо формування розкладу навчальних занять, рухової активності, вправ для очей, безперервної тривалості навчальної діяльності з технічними засобами навчання, тривалості виконання завдань для самопідготовки у позанавчальний час).
2.3. Освітній процес із застосуванням дистанційних технологій здійснюється у межах робочого часу педагогічних працівників, який визначається відповідно до чинного законодавства.
2.4. Для організації освітнього процесу із застосуванням дистанційних технологій у Коледжі використовується програмне забезпечення у вигляді набору інструментів та сервісів Google (Google Classroom, Google Meet, Google Docs, Google Forms, Google Chat), Zoom Workplace та ін.
2.5. На початку навчального року викладачі Коледжу вносять до узагальнюючої таблиці, розміщеної на гугл-диску Коледжу, посилання на проведення занять.
2.6. Керівники навчальних груп до початку навчального семестру надають посилання здобувачам освіти на сервіси/платформи, на яких будуть проводитися заняття.
Додаткові вимоги до здобувачів освіти:
- наявність технологічних пристроїв, що надають можливість ідентифікувати здобувача освіти та здійснювати двосторонній зв’язок з викладачем;
- наявність власної поштової скриньки;
- доступ до мережі Інтернет;
- вміння працювати з основними сервісами Інтернет та сучасними комп’ютерними програмами;
- психологічна готовність здобувачів освіти до самостійної роботи, керованої з боку викладача.
2.7. Контроль за проведенням занять покладається на навчальну частину.
2.8. Реалізація освітнього процесу із застосуванням дистанційних технологій у Коледжі передбачає засвоєння освітніх компонентів, що визначені освітньо-професійними програмами та навчальними планами.
Дистанційні технології застосовуються для всіх форм організації навчання: лекції, практичні заняття, самостійна робота, дослідницько-пошукова, проєктно-творча діяльність, консультації, практична підготовка, контрольні заходи та інші форми організації освітнього процесу, визначені програмами навчальних дисциплін (предметів).
2.9. За якість проведення освітнього процесу з використанням технологій дистанційного навчання, розробку методичного забезпечення дистанційного навчання несе відповідальність викладач, який проводить, заняття у такий спосіб, а також голови циклових комісій.
Доступ студента до навчальних матеріалів здійснюється протягом терміну навчання.
2.10. Комунікація між учасниками освітнього процесу із застосуванням дистанційних технологій під час навчальних занять забезпечується передаванням аудіо, відео, візуальної, графічної та текстової інформації, в синхронному або асинхронному режимах.
2.11. Комунікація між учасниками освітнього процесу із застосуванням дистанційних технологій здійснюється в таких формах: лекційне, практичне, індивідуальне заняття, самостійна робота, консультації викладача, контрольні заходи.
2.12. Навчальні заняття у синхронному режимі проводяться відповідно до розкладу із дотриманням наступних вимог до учасників освітнього процесу:
- перебувати на заняттях з увімкненою камерою;
- використовувати ввімкнений мікрофон для постановки запитання чи відповіді на поставлене питання; у виключних випадках, з дозволу викладача, який проводить заняття, студенту дозволяється відступити від вимоги щодо увімкненої камери;
- перебувати у приміщенні, що пристосоване для навчання (жиле приміщення, призначене та придатне для постійного або тимчасового проживання в них) з дотриманням етичних норм і загальноприйнятих норм ділового етикету, в тому числі щодо зовнішнього вигляду;
- у виключних випадках, з дозволу викладача, який проводить заняття, від вимоги щодо місця, в якому перебуває здобувач освіти на занятті, можна відступити.
Студенти, які відмовляються виконувати вищезазначені вимоги, після відповідного попередження, вважаються відсутніми на занятті без поважної причини. Пропуски підлягають обов’язковому відпрацюванню з письмового дозволу завідувача відділення.
2.13. Контрольні заходи проводяться із забезпеченням аутентифікації здобувача освіти.
2.14. Практична підготовка здобувачів освіти під час освітнього процесу із застосуванням дистанційних технологій організовується згідно з графіками її проведення. Зміст та навчально-методичний супровід усіх видів практик адаптується до освітнього процесу із застосуванням дистанційних технологій.
2.15. В залежності від обставин, які складаються (встановлення епідеміологічного карантину, введення воєнного стану), екзаменаційні комісії можуть працювати в режимі онлайн із застосуванням дистанційних технологій, що відображається в наказі про створення екзаменаційних комісій.
Процедура проведення атестації здобувачів освіти із застосуванням дистанційних технологій регламентується Положенням про порядок створення та організацію роботи екзаменаційних комісій з атестації здобувачів фахової передвищої освіти в Комунальному закладі «Харківський фаховий вищий коледж мистецтв» Харківської обласної ради.
3. МЕТОДИЧНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ ІЗ ЗАСТОСУВАННЯМ ДИСТАНЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ
3.1. Педагогічні працівники Коледжу, які беруть участь в організацій освітнього процесу із застосуванням дистанційних технологій, повинні підвищувати свою кваліфікацію для якісної організації та достатнього володіння технологіями дистанційного навчання.
3.2. Методичні та дидактичні матеріали, необхідні для забезпечення освітнього процесу із застосуванням дистанційних технологій розміщуються на Google-Диску циклових комісій (методичні рекомендації, послідовність виконання завдань; документи планування освітнього процесу (розклади занять, навчальні програми); відео та аудіозаписи, мультимедійні матеріали; практичні завдання із методичними рекомендаціями щодо їх виконання; пакети тестових завдань для проведення контрольних заходів, тестування із автоматизованого перевіркою результатів, тестування із перевіркою результатів викладачем; електронні бібліотеки чи посилання на них; інші ресурси навчального призначення).
4. ПРИКІНЦЕВІ ПОЛОЖЕННЯ
4.1. Положення набирає чинності з моменту його затвердження рішенням педагогічної ради Коледжу та введення в дію наказом директора.
4.2. Зміни та доповнення до Положення вносяться шляхом викладення його в новій редакції.














