Логотип КЗ «ХВФКМ» ХОР
Дякуємо, що завітали до офіційного сайту Харківського фахового вищого коледжу мистецтв
Адреса коледжу
61010, Україна, місто Харків
вулиця Українська, 8/10
+380 (57) 733-30-45
+380 (57) 733-01-55
Адреса електронної скриньки приймальної комісії коледжу
kvkm67@gmail.com
АРКІВСЬКИЙ ФАХОВИЙ ВИЩИЙ КОЛЕДЖ МИСТЕЦТВ
АРКІВСЬКИЙ ФАХОВИЙ
ВИЩИЙ КОЛЕДЖ МИСТЕЦТВ
АРКІВСЬКИЙ ФАХОВИЙ
ВИЩИЙ КОЛЕДЖ МИСТЕЦТВ
АРКІВСЬКИЙ ФАХОВИЙ
ВИЩИЙ КОЛЕДЖ МИСТЕЦТВ
Телефони приймальної комісії коледжу
Перейти до контакту

ПУБЛІЧНА ІНФОРМАЦІЯ

ПОЛОЖЕННЯ ПРО ОРГАНІЗАЦІЮ САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ ЗДОБУВАЧІВ ОСВІТИ У КОМУНАЛЬНОМУ ЗАКЛАДІ «ХАРКІВСЬКИЙ ФАХОВИЙ ВИЩИЙ КОЛЕДЖ МИСТЕЦТВ» ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ РАДИ

1. ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ

1.1. Положення про організацію самостійної роботи здобувачів освіти у Комунальному закладі «Харківський фаховий вищий коледж мистецтв» Харківської обласної ради (далі – Положення) розроблено відповідно до Закону України «Про освіту», Закону України «Про фахову передвищу освіту», Методичних рекомендацій щодо розроблення освітньо-професійної програми та навчального плану підготовки здобувачів фахової передвищої освіти, «Положення про організацію освітнього процесу у Комунальному закладі «Харківський фаховий вищий коледж мистецтв» Харківської обласної ради», (далі – Коледж) та інших нормативних документів Коледжу.

1.2. Метою Положення є встановлення у Коледжі єдиних вимог та умов, необхідних для ефективної організації та здійснення самостійної роботи здобувачів освіти.

Положення спрямоване на вирішення таких завдань:

1) визначення принципів та порядку організації самостійної роботи здобувачів освіти у Коледжі;

2) створення умов для реалізації єдиного підходу викладачів до організації самостійної роботи здобувачів освіти;

3) формування у здобувачів освіти практичних навичок самостійної роботи з опрацювання та засвоєння навчального матеріалу;

4) сприяння розвитку у здобувачів освіти мотивації до навчання та поглиблення професійних творчих та практичних інтересів;

5) формування професійних якостей, розвитку знань, умінь та навичок майбутніх фахівців;

6) забезпечення умов для гармонійного творчого розвитку особистості в умовах індивідуалізації освітнього процесу;

7) сприяння формування у здобувачів освіти культури розумової праці, самостійності та ініціативи в пошуку та набутті знань, вироблення навичок роботи з літературою та інформаційними джерелами;

8) створення організаційно-методичних засад щодо розвитку у студентів мотивації до виконання самостійної роботи.

1.3. Самостійна робота здобувача освіти (далі СРЗО) форма організації освітнього процесу, що передбачає засвоєння здобувачем освіти навчального матеріалу у вільний від навчальних занять час під методичним керівництвом викладача, але без його безпосередньої участі. Самостійна робота здобувача освіти регламентується даним положенням.

1.4. Навчальний час, відведений для самостійної роботи студентів, регламентується робочим навчальним планом і становить від 1/3 до 2/3 загального обсягу освітнього часу студента, відведеного для вивчення конкретного освітнього компонента. Співвідношення обсягів аудиторного часу і самостійної роботи студентів визначено в робочому навчальному плані, програмах практики.

Для денної форми здобуття освіти на самостійну роботу відводиться до двох третин загального бюджету навчального часу, визначеного навчальним планом для опанування теоретичними компонентами, для заочної форми здобуття освіти – від двох третин зазначеного бюджету часу.

1.5. Співвідношення обсягів самостійної роботи та аудиторних занять визначається з урахуванням специфіки та змісту конкретного освітнього компонента, його місця, значення і дидактичної мети в реалізації освітньо-професійної програми.

1.6. Перелік тем/завдань для самостійної роботи здобувачів освіти, форми її організації та звітності/оцінювання, терміни виконання кожного виду роботи, список рекомендованих джерел визначаються робочою програмою освітнього компонента. Для організації самостійної роботи обов’язковим є визначення обсягу часу, відведеного на самостійну роботу.


2. МЕТА ТА ЗАВДАННЯ САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ ЗДОБУВАЧІВ ОСВІТИ

2.1. Самостійна робота є складником освітньої діяльності здобувачів освіти Коледжу. Метою самостійної роботи студентів є:

1) системне і послідовне формування компетентностей майбутнього фахівця галузі культури та мистецтва;

2) поглиблення знань, що сприятиме підвищенню конкурентоспроможності майбутніх фахівців на сучасному ринку праці;

3) удосконалення професійної підготовки майбутніх фахівців, спрямоване на формування дієвої системи знань, умінь і навичок, які вони могли б самостійно застосовувати під час практичної діяльності;

4) підготовка майбутніх фахівців, здатних оперативно вирішувати виробничі, творчі, навчальні завдання з максимально значущим ефектом як для себе, так і для суспільства;

5) розвиток творчих здібностей і активізація розумової діяльності студентів;

6) формування у здобувачів освіти потреби безперервного самостійного поповнення знань;

7) використання самостійної роботи студентів як засобу формування морально-вольових якостей.

2.2. Головне завдання організації СРЗО полягає у створенні психолого-дидактичних умов для розвитку інтелектуальної ініціативи і мислення студентів на заняттях будь-якої форми. У процесі виконання самостійної роботи студент повинний навчитися усвідомлено працювати (спочатку з навчальним матеріалом, а згодом і з фаховою інформацією), щоб у подальшому у професійній діяльності безперервно підвищувати свою кваліфікацію.

Завданнями самостійної роботи студентів є:

1) послідовне вироблення навичок ефективної самостійної (професійної теоретичної/практичної/творчої) діяльності на рівні стандарту підготовки за відповідною спеціальністю;

2) поглиблення і розширення знань студентів;

3) формування інтересу у здобувачів освіти до навчально-пізнавальної діяльності;

4) навчання прийомів пізнання;

5) розвиток самостійності, активності, відповідальності, пізнавальних здібностей;

6) розвиток вміння творчо сприймати навчальний матеріал і його осмислювати;

7) прищеплення навички щоденної самостійної роботи в одержанні та узагальненні знань, умінь і навичок певної предметної галузі.

2.3. Організація самостійної роботи здобувача освіти спрямовується на оволодіння вміннями та навичками/компетентностями щодо:

1) організації самостійної навчальної діяльності;

2) виконання творчих завдань за освітньо-професійною програмою;

3) роботи над навчальними завданнями з дисциплін навчального плану;

4) підготовки до концертних виступів, спектаклів, творчих звітів тощо;

5) самостійної роботи у бібліотеці;

6) роботи з навчальною, навчально-методичною, довідковою літературою науковою, науково-популярною літературою та іншими інформаційними джерелами;

7) конспектування літературних джерел;

8) роботи на персональному комп’ютері та в мережі Інтернет;

9) написання повідомлень, рефератів, доповідей/тез, пошукових робіт, створення презентацій;

10) застосування набутих знань для розв’язання практичних завдань;

11) виконання різних видів творчої роботи, репетиційного процесу тощо.


3. ЗМІСТ І ВИДИ ФОРМИ САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ ЗДОБУВАЧА ОСВІТИ

3.1.Тематика та зміст СРЗО визначається робочою програмою конкретного освітнього компонента, завданнями та методичними рекомендаціями викладача. На самостійну роботу можуть виноситись частина теоретичного матеріалу, менш складного за змістом; окремі практичні роботи, які не потребують безпосередньої участі викладача; окремі питання, що розглядаються під час аудиторних занять; підготовка до практичних занять, виконання вправ, репетицій.

3.2. Самостійна робота здобувачів освіти передбачає:

1) підготовку до аудиторних занять (лекційних, практичних тощо);

2) виконання завдань із навчальної дисципліни протягом семестру;

3) роботу над окремими темами/питаннями навчальних дисциплін, які згідно з робочою навчальною програмою дисципліни винесені на самостійне опрацювання здобувачів освіти;

4) підготовку до всіх видів контрольних заходів (поточних, модульних), у тому числі до семестрових заліків та екзаменів;

5) виконання завдань, передбачених програмами практик;

6) участь у роботі творчих колективах тощо;

7) участь у науково-методичній роботі циклових комісій, в науково-практичних конференціях, семінарах, конкурсах, олімпіадах тощо;

8) підготовка творчих проєктів під час практичного навчання;

9) підготовку до державної підсумкової атестації;

10) підготовка до атестації (кваліфікаційних іспитів/кваліфікаційної роботи.

3.3. Залежно від особливостей навчальної дисципліни викладач може планувати різні види завдань самостійної роботи:

1) опрацювання інформації отриманої безпосередньо під час аудиторних занять;

2) робота з конспектом лекцій/лекційними матеріали;

3) самостійне вивчення окремих тем або питань освітнього компоненту;

4) робота з довідковою літературою;

5) написання рефератів, повідомлень, доповідей/тез, есе, оглядів тощо;

6) виконання творчих завдань, проєктів;

7) виконання підготовчої роботи до практичних занять;

8) підготовка письмових відповідей на проблемні питання/ з формуванням власної думки під час вирішення поставлених проблемних завдань;

9) виготовлення наочності;

10) виконання завдань частково-пошукового характеру;

11) складання картотеки літератури за змістом майбутньої фахової діяльності;

12) підбір власної бібліотеки з основних напрямів майбутньої фахової діяльності;

13) структурування навчального матеріалу с вигляді таблиць/схем;

14) розробка презентацій;

15) виконання завдань репетиційного процесу;

16) підготовки до концертних виступів, спектаклів;

17) роботи з навчальною, навчально-методичною, науковою, науково-популярною, довідковою літературою;

18) конспектування літературних джерел;

19) роботи на персональному комп’ютері та в мережі Інтернет;

20) виконання дослідницько-пошукових робіт;

21) застосування набутих знань для розв’язання практичних завдань;

22) відпрацювання тренінгових програм (завдань) з освітніх компонентів;

23) виконання контрольних робі здобувачами освіти заочної форми навчання;

24) підготовка та участь у концертах, конференціях, семінарах, конкурсах, фестивалях, виставках, олімпіадах тощо;

25) підготовка до атестації здобувачів освіти;

26) створення презентацій до всіх видів повідомлень;

27) розв’язування задач;

28) виконання вправ: підготовчих (готують студентів до сприймання нових знань і способів їх застосування на практиці); вступних (сприяють засвоєнню нового матеріалу); пробних (перші завдання на застосування щойно засвоєних знань); тренувальних (набуття студентами навичок у стандартних умовах за зразком, за інструкцією, за завданням); творчих (застосування у нестандартних умовах); контрольних;

29) відпрацювання тренінгових програм (завдань) з освітніх компонентів;

30) підготовка практикуму з освітнього компонента з використанням програмного забезпечення.

3.4. Підготовка до підсумкового контролю знань (модульних контрольних робіт, заліку/екзамену, атестації) здійснюється студентами перед відповідними формами контролю та передбачає повторення, доопрацювання навчального матеріалу згідно програмних вимог.

3.5. Завдання для контрольних, залікових, екзаменаційних робіт розробляються з урахуванням відповідного матеріалу, який передбачений для самостійного вивчення студентами.


4. ОРГАНІЗАЦІЙНО-МЕТОДИЧНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ ЗДОБУВАЧА ОСВІТИ

4.1. Основним принципом організації СРЗО має стати студентоорієнтоване навчання спрямоване на формування індивідуальної траєкторії розвитку здобувача освіти з переходом від формального (пасивного) виконання певних завдань до пізнавальної активності здобувача освіти.

4.2. Методика організації самостійної роботи залежить від структури, характеру та особливостей освітнього компонента, що вивчається, обсягу годин, виділених на його вивчення, виду завдань для самостійної роботи, рівня підготовки здобувачів освіти та умов навчальної діяльності.

4.3. При організації СРЗО має враховується рівень психологічно-когнітивної готовності здобувачів освіти до виконання самостійної роботи:

1) наявність/формування стійкого інтересу до обраної професії і методів оволодіння нею;

2) рівень сформованості раціональних умінь і навичок розумової праці;

3) вміння працювати з навчальною/науковою літературою, інформаційними джерелами;

4) вміння самостійно робити висновки з опрацьованого матеріалу, аргументувати їх;

5) рівень сформованості взаємодії між викладачами і студентами;

6) рівень складності завдань самостійної роботи;

7) рівень залучення студентів до формування освітньої траєкторії;

8) наявності серйозної і стійкої мотивації до навчання.

4.4. При підготовці студентів до самостійної навчальної діяльності, слід забезпечити ефективність реалізації СРЗО:

1) перехід до самостійної навчальної діяльності через оволодіння продуктивними способами вирішення навчальних завдань (забезпечення цієї умови є можливим за активної методологічної і методичної участі викладача: консультації, роз’яснення, методичні вказівки тощо);

2) формування у студентів способів логічного аналізу джерел навчальної інформації, спрямованого на підготовку студентів до самостійної діяльності, формування інтересу до виконання такого виду роботи;

3) наявність контролю та оцінювання перебігу та результатів виконання СРЗО. Формування контрольно-оцінних операцій повинно йти від оцінювання викладачем та одногрупниками до самоконтролю і самооцінювання студентом власної освітньої діяльності. На цьому етапі викладач має забезпечити позитивну мотивацію індивідуальної та групової діяльності, перевірку проміжних результатів, організацію самоконтролю і самокорекції, взаємоперевірку тощо.

4.5. СРЗО у залежності від мети та засобів виконання поділяються на:

1) репродуктивні (тренувальні);

2) реконструктивні (коригувальний);

3) творчі (частково-пошукові).

4.5.1. Репродуктивні (тренувальні) роботи виконуються за зразком (розв’язання задач за зразком, виконання вправ за зразком, цитування, заповнення таблиць, схем тощо). Пізнавальна діяльність студента виявляється через впізнавання, осмислення, запам’ятовування. Мета закріплення знань, формування вмінь і навичок.

4.5.2. Самостійні реконструктивні роботи передбачають коригування рішень, складання плану і тез, анотування, виконання вправ у дещо змінених обставинах. На цьому етапі можуть вивчатися першоджерела, виконуватися реферати, доповіді тощо. Мета – навчити студентів самостійно планувати та організовувати процес здобуття знань, діяти у дещо змінених умовах.

4.5.3. Творча (частково-пошукова) робота вимагає аналізу проблемної ситуації та пошуку нової інформації. Студент повинний самостійно зробити вибір засобів і методів вирішення проблеми/творчого завдання (творчі проєкти, навчально-дослідні завдання, кваліфікаційні роботи/роботи до атестації). Мета – навчити основ творчості, перспективного планування, вміння застосовувати набуті знання і вміння.

4.6. Організаційно-методичне забезпечення СРЗО передбачає розробку необхідної документації, що регламентує і забезпечує самостійну діяльність здобувачів освіти: методичні рекомендації/вказівки або інструкції до опрацювання окремих завдань, тем та/або розділів, перелік питань для опрацювання, теми рефератів/повідомлень/доповідей, практичні або творчі завдання, інструкції до їх виконання, питання для контролю та самоконтролю тощо.

Здобувачі освіти, які розпочинають вивчення освітнього компонента, мають бути поінформовані викладачем щодо організації самостійної роботи з дисципліни, а саме щодо переліку і обсягу завдань, термінів їхнього виконання й особливостей оцінювання, а також мають отримати методичні вказівки та індивідуальні завдання для самостійної роботи тощо.

4.7. Самостійна робота студента забезпечується інформаційно-методичними засобами: підручниками, навчально-методичними посібниками, конспектами лекцій, практикумами (інструкціями до виконання практичних робіт); збірниками тестів, ситуаційних завдань, робочими зошитами для СРЗО, комп’ютерними навчальними комплексами передбаченими робочою програмою навчальної дисципліни.

4.8. Організаційно-методичне забезпечення СРЗО повинно мати також і електронні версії та матеріально-технічні засоби реалізації, передбачені робочою програмою навчальної дисципліни:

1) наявність і доступність необхідної навчально-методичної літератури та довідкових матеріалів;

2) наявність відповідної матеріально-технічної бази: інструментарію, звукоізольованих приміщень;

3) навчального обладнання, звукозаписуючої апаратури, комп’ютерної аудиторії, мережі Інтернет тощо.

4.9. Самостійна робота з кожного освітнього компонента (дисципліни) може містити не тільки завдання, що передбачають опанування програмного матеріалу, але й виконання завдань, які здобувач освіти вибирає з метою розширення загальних та спеціальних компетентностей.

4.10. Методичні матеріали мають бути розроблені з урахуванням специфіки різних видів самостійної роботи із чітко визначеною метою та завданнями роботи, алгоритму виконання, знанням способів виконання роботи, терміну виконання, прикладів оформлення, обсягу засвоєння матеріалу, списку рекомендованої навчально-наукової та методичної літератури, інформаційних джерел, питання для самоконтролю, контрольні завдання/питання/тести із системою оцінювання результатів проведеної самостійної роботи. (Дивитись приклад оформлення завдання СРЗО. Додаток №2).

Циклові комісії можуть розробляти, окрім робочих програм з освітнього компонента, інші методичні документи, які сприятимуть досягненню високої якості виконання самостійної роботи здобувачів освіти.

4.11. Для більш ефективної організації самостійної роботи викладач може використовувати:

1) дистанційні технології навчальної роботи, інформаційно-комунікаційні технології (ІКТ), Інтернет ресурси;

2) консультації, які викладач може проводити зі здобувачем освіти, або групою здобувачів освіти поза розкладом навчальних занять з певної навчальної дисципліни. Сутність проведення консультації полягає у створенні необхідних умов для реалізації пізнавальної діяльності здобувачів освіти і має на меті здійснення роз’яснення, систематизації, поглиблення та закріплення теоретичних і практичних знань, які студенти отримають в процесі навчання, зокрема, і під час практики.

4.12. СРЗО з конкретного освітнього компонента з урахуванням специфіки дисципліни може виконуватись у бібліотеці Коледжу, навчальних кабінетах/аудиторіях, в спеціалізованих аудиторіях Коледжу (комп’ютерній аудиторії, актовій залі, оркестровому та хоровому класах, танцювальній залі), в репетиційних залах театрів, філармонії, будинків культури, а також в домашніх умовах.

4.13. Індивідуальна робота, яка здійснюється відповідно до персоналізованого завдання під керівництвом викладача, під час виконання якої здобувач освіти може отримати методичну допомогу у вигляді індивідуальної консультації. Така робота може включати вивчення окремих розділів освітнього компонента, виконання творчої роботи, спортивне тренування, роботу з використанням комп’ютерної техніки тощо. Такі завдання можуть бути навчального, пошукового, творчого характеру. Головна їхня мета: поглиблення, узагальнення та закріплення знань, які здобувачі освіти набувають у процесі навчання, а також застосування цих знань на практиці.


5. КОНТРОЛЬ І ОЦІНЮВАННЯ САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ

5.1.Самостійна робота здобувача освіти повинна:

1) бути виконаною особисто здобувачем освіти або групою здобувачів освіти, де кожен студент самостійно виконує свою частку колективної роботи;

2) мати вигляд закінченої розробки (чи її етапу), де, розкриваються і аналізуються актуальні проблеми з певної теми або її окремих аспектів;

3) демонструвати достатню компетентність виконавця (виконавців) роботи у розкритті питань, що вивчаються;

4) мати навчальну, творчу та/або практичну спрямованість і значущість.

5.2. СРЗО оформлюється відповідно до вимог, розроблених цикловою комісією/визначених у методичних вказівках по виконанню самостійної роботи.

5.3. Відповідальність за якість самостійної роботи безпосередньо несе здобувач освіти.

5.4. Самостійна робота, яка не передбачена освітньо-професійною програмою (навчальним планом і навчально-методичними матеріалами), але сприяє повнішому розкриттю і конкретизації її змісту, може здійснюватися з ініціативи здобувача освіти з метою реалізації його власних навчальних, творчих та пізнавальних інтересів.

5.5. Контроль СРЗО в залежності від виду самостійної роботи і передбачає такі форми:

1) тестування;

2) контрольні роботи;

3) відповіді на контрольні питання подані у самостійній роботі;

4) співбесіди, семінари;

5) захист проєктів, рефератів;

6) перевірка виконання індивідуальних завдань під час практики;

7) ділові ігри та творчі наукові конференції;

8) завдання, що передбачають нестандартні рішення;

9) звіти з виконання творчих/практичних робіт;

10) заповнення робочого зошиту з самостійної роботи;

11) доповідь з презентацією та або іншої форми ілюстративним матеріалом;

12) інші форми.

5.6.У процесі проведення контрольних заходів викладач оцінює:

1) рівень засвоєння здобувачем освіти навчального матеріалу, винесеного на самостійне опрацювання;

2) уміння використовувати теоретичні знання при виконанні практичних завдань;

3) обґрунтованість та логічність викладення самостійно вивченого матеріалу;

4) повноту розкриття теми роботи;

5) оформлення матеріалів згідно з висунутими вимогами.

5.7.Результати самостійної роботи здобувачів освіти оцінюються згідно з прийнятою в Коледжі чотирьох бальною шкалою оцінювання.

Приклад критеріїв оцінювання СРЗО дивитись Додаток №1.

5.8. Навчальний матеріал дисципліни, передбачений робочою програмою навчальної дисципліни для засвоєння студентами в процесі самостійної роботи, виноситься на підсумковий контроль поряд із навчальним матеріалом, який опрацьовується на занятті. Контроль опрацювання навчального матеріалу, винесеного на самостійну роботу, проводиться викладачем на заняттях, у поза аудиторний час та під час модульної контрольної роботи (під час самостійної роботи). Консультації та поточний контроль викладачі можуть проводити згідно з розкладом додаткових занять.

5.9. До програми підсумкового контролю з освітнього компонента включаються також питання самостійної роботи.

© 2025 – КЗ «ХФВКМ» ХОР
© 2025 – КЗ «ХФВКМ» ХОР
© 2025 – КЗ «ХФВКМ» ХОР
© 2025 – КЗ «ХФВКМ» ХОР
Назад до змісту